교수소개

공태식 교수

연락처 : 031-400-5658

1. 자기소개

공태식은 한양대학교 ERICA 캠퍼스 경상대학의 조교수로 2014년 9월에 부임하였다. 그는 2011년 7월부터 영국 글래스고 스트래스클라이드 대학교 경영대학원 마케팅학과에서 조교수로 근무한 바 있다. 그는 한양대학교 ERICA 캠퍼스에서 경영학 학사, 서울대학교 대학원 경영학과에서 석사와 박사학위를 취득하였다. 

2. 강의경력

그는 현재 마케팅관리, 소비자행동, 마케팅조사, 및 연구방법론 등을 학부, 대학원생을 대상으로 강의하고 있다. 이외에도 한양대학교 사회교육원, 경희대학교 사이버대학교 경영학과, 동국대학교 경영학과, 영국 스트래스클라이드 경영대학원 마케팅학과에서 다년간의 강의 경력을 가지고 있다.

3. 연구경력

그는 경영학연구, 마케팅연구, 및 마케팅저널을 비롯하여 서비스 마케팅 관련 논문을 정기적으로 SSCI 저널에 게재하고 있다. 그의 연구 관심사는 21세기 서비스 경제사회에서 능동적인 가치창출자로서의 서비스 고객의 순기능과 역기능에 대한 연구이다. 고객은 더 이상 수동적인 존재가 아닌 자신의 가치와 행복을 위해서 적극적으로 가치를 창출하며 마케터로서의 역할을 수행한다. 반면, 역기능적으로는 정상적인 서비스 가치 창출을 방해하고 기업의 마케팅 활동을 방해하는 부정적인 행동을 나타내기도 한다. 서비스 마케터들은 이러한 고객의 양면적인 성향을 이해하고 보다 적극적으로 가치창출자로서의 고객행동 관리에 만전을 다해야 할 것이다.

4. 학술지 출판 목록

Chan, Kimmy Wa, Taeshik Gong, Ruixue Zhang, and Mingjian Zhou (2017), “Do Employee Citizenship Behaviors Lead to Customer Citizenship Behavior? The Role of Dual Identification and Service Climate,” Journal of Service Research, in press.

Kearney, Treasa, Gianfranco Walsh, Willy Barnett, Taeshik Gong, Maria Schwabe, and Kemefasu Ifie (2017), “Emotional Intelligence in Front-Line/Back-Office Employee

Relationships,” Journal of Services Marketing, 31(2), in press.

Kim, Minjeong, Donghee Shin, and Taeshik Gong (2016), "The Influence of Personalization on Brand Community Engagement: The Mediating and Moderating Effect," Information Technology &People, 29(3), 580-596.

Gong, Taeshik and Jin Nam Choi (2016), "Effects of Task Complexity on Creative Customer Behavior," European Journal of Marketing, 50(5/6), 1003-1023.

공태식, 정정윤 (2016), "항공서비스고객의가치창출행동이행복에미치는영향: 조직사회화의조절효과를중심으로," 한국항공경영학회지, 14(1), 3-23.

Gong, Taeshik, Jin Nam Choi, and Samantha Murdy (2016), "Does Customer Value Creation Behavior Drive Customer Well-Being?," Social Behavior and Personality, 44(1), 59-76.

Gong, Taeshik (2015), "Internal Service Recovery’s Influence on Frontline Service Employees’ Satisfaction and Loyalty," Asia Marketing Journal, 17(2), 39-62.

Gong, Taeshik, Youjae Yi, and Jin Nam Choi (2014), Helping Employees Deal with Dysfunctional Customers: The Underlying Employee Perceived Justice Mechanism,” Journal of Service Research, 17(1), 102-116.

Yi, Youjae and Taeshik Gong (2013), "Customer Value Co-Creation Behavior: Scale Development and Validation,” Journal of Business Research, 66(9), 1279-1284.

Youjae Yi, Taeshik Gong, and Hyojin Lee (2013), “The Impact of Other Customers on Customer Citizenship Behavior,” Psychology &Marketing, 28(8), 341-356.

Yi, Youjae, Rajan Nataraajan, and Taeshik Gong (2011), "Customer Participation and Citizenship Behavioural Influences on Employee Performance, Satisfaction, Commitment, and Turnover Intention,” Journal of Business Research, 64(1), 87-95.

이유재, 공태식, 박재우, 우문규 (2011), "서비스품질이기업의수익성에미치는영향에관한연구: KS-SQI를중심으로," 서비스마케팅저널, 3(2), 69-80.

Yi, Youjae and Taeshik Gong (2009), “The Effects of Customer Social Exchange Relationships with Organizations, Service Providers, and Customers: The Moderating Effects of Customer Experience,” Service Industries Journal, 29(11), 1513-1528.

Yi, Youjae and Taeshik Gong (2008), “The Effects of Customer Justice Perception and Affect on Customer Citizenship Behaviour and Dysfunctional Customer Behavior,” Industrial Marketing Management, 37(7), 767-783.

Yi, Youjae and Taeshik Gong (2008), “If Employees ‘Go the Extra Mile’, Do Customers Reciprocate with Similar Behavior?" Psychology &Marketing, 25(10), 961-986.

Yi, Youjae and Taeshik Gong (2008), "Electronic Service Quality Model: The Moderating Effect of Customer Self-Efficacy," Psychology &Marketing, 25(7), 587-601.

이유재, 공태식 (2008), 서비스고객의성격이소비감정과서비스성과에미치는영향: 고객접촉수준의조절효과를중심으로,서비스마케팅저널, 1(1), 7-41.

Yi, Youjae and Taeshik Gong (2006), “The Antecedents and Consequences of Service Customer Citizenship and Badness Behavior,” Seoul Journal of Business, 12(2), 145-176.

이유재, 공태식 (2005), 고객시민행동과고객불량행동이서비스품질지각, 재구매의도, 고객만족에미치는영향,한국마케팅저널, 7(3), 1-27.

이유재, 공태식 (2004), 서비스공정성이고객불량행동에미치는영향에관한연구: 부정적감정과고객몰입의매개효과를중심으로,마케팅연구, 19(4), 185-210.

이유재, 공태식, 유재원 (2004), 서비스조직과고객의교환관계가고객시민행동에미치는영향에관한연구: 고객경험속성의조절효과를중심으로,경영학연구, 33(6), 1809-1845.

한상린, 유재원, 공태식 (2004), 고객시민행동과고객참여행동이지각된서비스품질과재구매의도에미치는영향,경영학연구, 33(2), 473-502.

유재원, 공태식 (2004), 서비스조직과고객의관계가고객시민행동에미치는영향,대한경영학회지, 17(2), 599-626.

유재원, 공태식 (2003), 공정성지각과지각통제가고객시민행동에미치는영향,고객만족경영연구, 5(2), 61-88.


5. 학술대회 논문발표 목록

Chan, Kimmy Wa, Taeshik Gong, and Ruixue Zhang (2015), "Does Good Citizens Create Good Citizens? The Roles of Dual Identification Mechanisms and Contrasting Moderating Effects of Service Climate," paper presented at the 24th Annual Frontiers in Service Conference hosted by IBM, Cisco Systems, and San Jose State University, San Jose, California, USA.

Gong, Taeshik (2015), "Customer Brand Ownership: Turning Customers into Brand Ambassadors, paper presented at the 14th International Research Symposium on Service Excellence in Management held at China Europe International Business School (CEIBS), Shanghai, China.

Gong, Taeshik (2014), "Customer Value Creation Behavior: Does it Really Lead to Customer Performance? The Moderating Role of Supplier Value Creation Behavior," paper presented at the 23th Annual Frontiers in Service Conference held at University of Miami, Miami, Florida, USA.

Gong, Taeshik, Jin Nam Choi, and Samantha Murdy (2014), "Customer Value Creation Behavior Really Works? The Mediating Role of Customer Self-Determination and Role Stress," paper presented at the 13th International Research Conference in Service Management held at La Londe les Maures, France. 

Gong, Taeshik, Jin Nam Choi, and Alan Wilson (2013), “Value Co-Creation Characteristics and Creativity-Oriented Customer Citizenship Behavior,” paper presented at the 22th Annual Frontiers in Service Conference held at National Taiwan University, Taipei, Taiwan.

Gong, Taeshik, Youjae Yi, and Jin Nam Choi (2012), “The Effect of Internal Service Recovery on Employee-Perceived Justice, Employee Satisfaction and Loyalty,” paper presented at the AMA SERVSIG International Service Research Conference held at Hanken School of Economics, Helsinki, Finland.

Yi, Youjae and Taeshik Gong (2010), “The Development and Validation of a Customer Value Co-Creation Behavior Scale,” paper presented at the 2010 Global Marketing Conference, held at Tokyo, Japan.

Yi, Youjae, Taeshik Gong, and Hyojin Lee (2010), “Scratch My Back and I Will Scratch Yours: The Impact of Other Customers on Customer Citizenship Behavior,” paper presented at the 19th Annual Frontiers in Service Conference held at Karlstad University, Karlstad, Sweden.

6. 산학협력 경력

그는 대학원 재학 시절 학위논문 지도교수가 수행하는 다양한 정부기관 및 민간기업의 연구용역에 연구원 신분으로 참여한 바 있다. 공기업 서비스품질지수 개발 연구 용역, 주택공사 아파트품질지수 개발 연구 용역, 롯데백화점 서비스 품질 개선 연구 용역, 한화그룹 고객만족도 지수 개발 연구 용역 등 다수의 산학협력 활동 참여 경력을 가지고 있다. 또한, 영국 스트래스클라이드 경영대학원 재직 시절 글래스고 소재 중소기업을 대상으로 마케팅 석사과정 학생들과 함께 마케팅 전략 수립 연구 용역을 수행한 바 있다.